تذکرات اقتصادی بهارستانی ها؛

  از تعیین تکلیف کارکنان شرکت های وابسته به وزارت نفت تا بی توجهی در واردات

طی هفته ای که گذشت نمایندگان مجلس شورای اسلامی به منظور رفع موانع اقتصادی تذکراتی به مسئولان دولتی دادند.

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، طی هفته ای که گذشت تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به منظور بهبود وضعیت اقتصادی کشور با ارائه تذکراتی ، مقامات دولتی را متوجه ضعف هایی در سیستم مدیریت برخی از وزارت خانه ها کردند. 
 
در همین راستا نواقص اجرای برنامه پنجم توسعه و مشکلاتی که به تبع آن برای بخش های مختلف اقتصادی ایجاد شده یکی از مسائلی بود که در این هفته مورد بررسی نمایندگان قرار گرفت.

علی ادیانی نماینده مردم قائمشهر در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اجرایی نشدن برخی از ماده واحده های برنامه پنجم توسعه کشور عنوان کرد: بر اساس قوانین این برنامه، برخی از دستگاه های اجرایی موظف به انجام اصلاحاتی در سیستم اقتصادی کشور شده بودند اما به دلایلی تعدادی از دستگاه های مذکور از اجرای این امر سر باز زده بودند. 
 
وی در ادامه به تقسیم بندی این وظایف پرداخت و افزود: برخی از این وظایف در گروه احکام تکلیفی قرار می گیرند که دولت بر اساس آن موظف به اجرای مواد برنامه بوده اما برخی دیگر که از اولویت کمتری برخوردار بوده اند در زمره احکام تجویزی قرار می گیرند لذا با توجه به این موضوع می توان دریافت که دولت و دستگاه های ذی ربط از انجام این امور اساسی سر باز زده بودند.  

ادیانی با خرده گیری بر عملکرد وزارت جهاد کشاورزی عنوان کرد: تامین آب زراعی همواره یکی از بزرگترین معضلات جامعه کشاورزی بوده لذا جهت جلوگیری از این رویه تامین نا متعادل آب باید هر چه سریعتر اقداماتی صورت گیرد. 


از وضعیت نامناسب پل پنبه چوله و جاده اورامانات تا مازاد تولید مرکبات 

به گفته وی احداث آب بند ها که به عنوان حوضچه های بزرگ چند منظوره موجود هستند نه تنها می تواند از بسط این ماجرا جلوگیری نماید بلکه از آن ها نیز می توان به عنوان مکان هایی جهت پرورش ماهی استفاده نمود، بنابراین این اقدام سوددهی بالایی را برای دولت و جامعه کشاورزی به ارمغان می آورد. 

این نماینده مجلس شورای اسلامی  با بیان اینکه برای اولین بار در برنامه پنجم توسعه به این امر اشاره شده بود، افزود: احداث آب بند در شمال کشور بسیار مرسوم بوده حال آنکه بنا بر قانون این برنامه باید این امر در سراسر کشور تسری یابد. 
 
نماینده مردم قائمشهر در بخش دیگری از سخنانش به طرح تقطیع اراضی کشاورزی اشاره ای کرد و افزود: تکه تکه بودن زمین های زراعی همواره یکی از دغدغه های این قشر فعال بوده و در پاره ای موارد تقسیم آن بر اساس قانون وراثت و مشاع بودن برخی از مالکان بر تعمیق این معضل دامن می زند لذا لزوم بهینه سازی این امر از سوی وزارت جهاد کشاورزی و مسئولین ذی ربط، احساس می شود. 

وی با بیان اینکه نباید به صورت مقطعی به این طرح نگاه شود، افزود: از آنجایی که هزینه های مربوط به یکپارچگی بسیار بالا بوده لذا مسئولین می بایستی از طریق اقدامات مقرون به صرفه زمینه را جهت افزایش بهره وری فراهم نمایند. 
 
ادیانی در پایان بیان کرد: اجرا و مدیریت یکپارچه یک تکلیف قانونی بوده  که در زمره احکام برنامه پنجم توسعه  قرار گرفته بود و کارشناسان کشاورزی بر این باور بودند که برای کاهش هزینه ها و افزایش راندمان جامعه کشاورزی، باید این اقدامات صورت می گرفت. 

 
از وضعیت نامناسب پل پنبه چوله و جاده اورامانات تا مازاد تولید مرکبات

لزوم افزایش صادرات مرکبات با توجه به مازاد تولید داخل 

علی اصغر یوسف نژاد نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص لزوم سیاست گذاری های صحیح برای محصولات باغی و مرکبات مازندران اظهار داشت: در حال حاضر قریب به 2.5 میلیون تن محصول مربوط به سهم مرکبات استان مازنداران بوده که با توجه به مازاد تولید این محصول هنوز شاهد برنامه مدونی از سوی دولت و مسئولین مربوطه نبوده ایم. 

این نماینده مجلس شورای سلامی در ادامه با اشاره به پتانسیل بالای کشور جهت افزایش صادرات افزود: با توجه به بالا بودن حجم تولیدات نسبت به مصرف داخلی طبیعتا نگاه کشور باید به سمت صادرات معطوف شود اما هم اکنون شاهد خلاف این ماجرا هستیم لذا وزارت جهاد کشاورزی موظف به اتخاذ تدابیری جهت بهبود وضعیت مذکور است. 

به گفته وی کشورهای آسیای میانه در زمره کشور های هدف قرار می گیرند و در این میان می توان به پتانسیل بالای کشور روسیه جهت میزبانی مرکبات ایرانی اشاره نمود. 

نماینده مردم ساری و میاندورود تصریح کرد: در حال حاضر بسترها و زیر ساخت های لازم برای انجام این کار وجود ندارد و معضلاتی را برای جامعه کشاورزی به وجود آورده است. 

یوسف نژاد با بیان اینکه موعد مصرف محدود است، گفت: تا کنون جلسات متعددی جهت رسیدگی به این معضل در کمیسیون های تخصصی مجلس شورای اسلامی برگزار شده اما همچنان شاهد مازاد عرضه بر تولید هستیم و حمایت نکردن وزارت جهاد کشاورزی از این قشر فعال بر تشدید این امر دامن می زند.   

وی عنوان کرد: بالا بودن قیمت نهاده های کشاورزی نشان از عدم حمایت از این قشر فعال دارد، علاوه بر این از آنجایی که درآمد خانواده کشاورزی با میزان فروش آن ارتباط مستقیمی دارد لذا مقامات موظف به اتخاذ تدابیری برای برون رفت از معضل پیش روی آنان هستند. 

این نماینده مجلس شورای اسلامی تشریح کرد: از طرفی دیگر قیمت تمام شده محصولات باغی نیز با هزینه ها سازگاری ندارد یعنی به طور کلی اگر قیمت مناسب نبوده و کمتر از قیمت تمام شده باشد، کشاورز دجار خسران می شود و لزوم پیگیری این موضوع از مجاری قانونی احساس می شود. 
 

از وضعیت نامناسب پل پنبه چوله و جاده اورامانات تا مازاد تولید مرکبات


پل پنبه چوله در حال ریزش 

این نماینده مجلس دومین خواسته خود را اینگونه عنوان کرد: پل های پنبه چوله و فرح آباد همواره راه ارتباطی مردم مردم شهرستان میاندورود هستند که در حال حاضر شاهد ریزش پل پنبه چوله هستیم. 

یوسف نژاد در ادامه افزود: طی چند ماه گذشته اعتباراتی برای رسیدگی به این امر تخصیص داده شده بودند اما این وعده ها فقط در حد حرف باقی مانده و شاهد اقدام مناسبی جهت رفع مشکل نبوده ایم لذا خواستار رسیدگی مسئولین به وضعیت بحرانی این پل هستیم. 

این نماینده مجلس شورای اسلامی در پایان بیان کرد: از آنجایی که حجم ارتباطات مردم از طریق این راه های مواصلاتی بالا بوده لذا خواستار رسیدگی هر چه سریعتر وزارت راه و شهرسازی جهت بهبود وضعیت موجود هستیم و این امر در حالی است که این وزارت خانه همواره از کمبود بودجه به عنوان دستاویزی یاد می کند. 
 
خلف وعده وزاری کشور جهت بهبود وضعیت اقتصادی 

در این میان شهاب نادری نماینده مردم پاوه در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  اظهار داشت:خام فروشی در حوزه نفت همچنان وجود دارد  که باید اقداماتی جهت بهبود وضعیت کنونی انجام پذیرد . 

وی ادامه داد: باید یک سلسله تغییر و تحولاتی در این خصوص انجام شود تا بدین طریق شاهد پیشرفت در این حوزه باشیم چرا که نفت باید در کشور فرآوری شده و بعد از استفاده از آن در بخش تولید داخل، شاهد افزایش صادرات محصولات و به تبع ارزآوری باشم. 

وی در پایان رسیدگی به وضعیت جاده های اورامانات را خواستار شد و افزود: بالا بودن حجم تصادفات نشان از نامناسب بودن وضعیت جاده های اورامانات را داشته که مسئولین ذی ربط باید هر چه سریعتر اقداماتی را جهت برون رفت از این وضعیت انجام دهند. 

 

شرح

تذکر

نماینده مجلس

مشکلات مربوط به تاخیر پروازهای هوایی

وزیر راه و شهر سازی

محمدرضا صباغیان بافقی

تسریع جهت اعزام یک هیات فوری برای رسیدگی به مسائل مربوط به تعطیلی کارخانجات سیرجان

وزیر راه و شهرسازی

شهباز حسن پور

دلیل توقیف اجرای طرح اتوبان شهید بابایی به شریف آباد

وزیر راه و شهرسازی

غلامرضا کاتب و محمد قمی

لزوم صدور دستوری برای برقراری نظم در فرودگاه اردبیل همچون ایام نخست سال جاری

وزیر راه و شهرسازی

صدیف بدری

لزوم اعزام گروه کارشناسی برای بررسی دلیل حادثه تصادف دو اتوبوس در این شهرستان و نیز فوت 29 نفر از زائران اربعین

وزیر راه و شهرسازی

حسین افضلی

جویا شدن دلیل عدم پیشرفت بارانداز راه آهن مشترک ایران و آذربایجان در مرز آستارا

وزیر راه و شهرسازی

 

 

ولی داداشی

لزوم تسریع جهت تامین اعتبار برای احداث پل های ساری

وزیر راه و شهرسازی 

علی اصغر یوسف نژاد

لزوم سیاست گذاری های صحیح برای محصولات باغی و مرکبات مازندران

وزیر جهاد کشاورزی

علی اصغر یوسف نژاد

تسریع جهت تقویت مدیریت اراضی با تکیه بر مشارکت تشکل های حقوقی و تجمیع مدیریت خرد اراضی کشاورزی

وزیر جهاد کشاورزی

علی ادیانی

لزوم بررسی دلیل عدم گاز کشی در منطقه اورامانات با توجه به فروش آن به سایر کشور

وزیر نفت

شهاب نادری

لزوم رسیدگی به بهبود وضعیت جاده های اورامانات

وزیر راه و شهر سازی

شهاب نادری

تسریع برای تهیه چهار چوب استاندارد های حسابرسی

وزیر اقتصاد و دارایی

علی ادیانی

تسریع جهت احداث آب بند های جدید

وزیر نیرو

علی ادیانی

جویا شدن علت عدم اجرای طرح انتقال آب به روستای کلار شهرستان دماوند با وجود گذشت بیش از 4 سال از تصویب شدن این طرح

وزیر نیرو

قاسم میرزایی نکو

لزوم تصمیم گیری برای موافقت نامه تسهیل تجارت

وزیر صنعت، معدن و تجارت

فرید موسوی و فاطمه حسینی

لزوم رسیدگی جهت کاهش واردات لاستیک فرغون از کشور ویتنام با توجه به وجود مشابه آن در شرکت لاستیک خوزستان

رئیس جمهور

سهراب گیلانی

تسریع جهت تغییر منطقه بندی شهرستان تویسرکان در بخش مصرفی گاز طبیعی  با توجه به شروع ماه های سرد

رئیس جمهور

محمدمهدی مفتح

 

 

 

تعیین تکلیف کارکنان شرکت های وابسته به وزارت نفت

وزیر نفت

علی اکبر کریمی

جویا شدن دلیل عدم رسیدگی سازمان خصوصی سازی جهت ایفای حقوق دولت بعد از 10 سال

وزیر اقتصاد و دارایی

مهدی مقدسی

جویا شدن علت استفاده شرکت سرمایه گذاری توسعه ملی جهت از افراد غیر بومی استان خوزستان

وزیر اقتصاد و دارایی

علی ساری و سلام  امینی



انتهای پیام/




اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار